Автомобільний транспорт України: які зміни несе імплементація угоди про асоціацію України з ЄС

20.11.2015 г. в 13:57, ekonomist

Підвищення якості автомобільних шляхів це один з найголовніших пріоритетів для автотранспортної галузі, оскільки економіка України щорічно втрачає великі кошти через неякісні дороги – це перевитрати пального та загальне зростання витрат на перевезення через зменшення швидкості, а також витрати на додатковий ремонт автомобілів. У 2002 р. щорічні витрати складали приблизно 3,5% ВВП, а зараз зросли до 3,7% ВВП.

Згідно Глобального індексу конкурентоспроможності автодорожній комплекс оцінюється якістю автошляхів, яка є у вкрай незадовільному стані. Так ранг якості автошляхів було знижено до 139 у 2014-2015 рр. з 125 у 2009-2010 рр., тобто це перша двадцятка країн тільки з кінця рейтингу. При цьому треба зазначити, що в Україні довжина автомобільних доріг загального користування залишається без змін в останні 20 років і складає 169,6 тис. км, що в порівнянні з країнами Європи досить невеликий показник (Франція – 950 тис. км, Німеччина – 644 тис. км, Італія – 424 тис. км, Польща 412 тис. км). У зв’язку з обмеженим фінансуванням біля 90% автомобільних доріг загального користування не ремонтували понад 30 років. Відтак автомобільні дороги загального користування не відповідають сучасним вимогам як за міцністю (39,2%) так і за рівністю (51,1%).

Одним з факторів погіршення стану автодоріг України є те, що більшість з них були збудовані ще у 60-70 роки ХХ ст., коли максимальне навантаження на транспорт було на рівні 8 тонн. Зараз інтенсивність руху зросла в 10 разів та вдвічі збільшились осьові навантаження до 11,5 тон (іноді фактичні навантаження складають 13-15 тон на вісь). Зараз українськими дорогами рухається транспорт вагою понад 50 тонн. Недотримання користувачами автодоріг норм і правил у сфері перевезення великогабаритних та великовагових вантажів призводить до руйнування дорожнього полотна.

В Україні перевищення вантажоперевізниками допустимих норм перевантаження транспорту спостерігається в 50% випадків. Сума збитків дорожньому господарству через перевезення вантажів з перевищенням вагових параметрів становить близько 2 млрд. грн. на рік, а загальні втрати автодорожньої галузі становлять до 4% ВВП, тоді як наразі на дороги державою виділяється трохи більше 1%, що викликає необхідність організації належного габаритно-вагового контролю транспортних засобів.

Підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС передбачає імплементацію у національне законодавство Директиви 99/62/ЄС від 17 червня 1999 року про стягнення плати з великовагових вантажних транспортних засобів за використання певних інфраструктур, метою якої є впровадження системи справляння плати з вантажних автомобілів для відшкодування шкоди, завданої автомобільним дорогам загального користування. Положення Директиви мають бути впроваджені як тільки Україна прийме рішення про введення мит або зборів за використання її інфраструктури.

В Європі досить розповсюджена система платних доріг, які знаходяться у відмінному стані, що дозволяє підтримувати швидкісний режим 130 км/год та забезпечувати максимальну безпеку дорожнього руху. Обов’язковою умовою, при цьому є наявність альтернативної безкоштовної дороги, яка здебільшого проходить через населені пункти та має дозволену швидкість, що майже не перевищує 50 км/год.

В Білорусі платні дороги введено з 2013 року, при цьому використовується система електронного збору плати за проїзд BelToll. Система збору даних та оплати за проїзд повністю автоматизована, вона заснована на роботі спеціалізованого радіозв'язку на коротких відстанях, що дозволяє користувачам оплачувати проїзд в режимі вільного багатосмугового руху, без зупинки транспортних засобів у пунктах збору оплати. На початок застосування системи мережа платних доріг Білорусі складала 815 км, тоді як зараз це вже більше 1,5 тис. км.

Білорусь отримує від користування платними дорогами близько 100 млн. дол. на рік, з яких 20% належить компанії BelToll, 20% - йде на погашення кредиту та 60% спрямовується до бюджету. Суттєву частину доходів складає не плата за проїзд, а штрафи. Це пов’язано здебільшого з певними недоліками в роботі системи, такими як: справляння оплати проїзду лише в білоруських рублях, тоді як обмінники на кордоні часто не працюють, при цьому якщо платна дорога починається від кордону, то порушення стає неминучим, тоді як штрафи можна сплачувати в будь-якій валюті; як правило відсутність розвороту перед знаками «платна дорога»; не цілодобова робота пунктів оплати та знаходження тих, що є на самій дорозі; незадовільна робота пристроїв, що зчитують інформацію тощо. Особливістю є й те, що водій спочатку повинен оплатити весь штраф, а потім вирішувати спірні питання в судовому порядку.

В Україні планується введення додаткової плати за проїзд для вантажних автомобілів з максимальною дозволеною загальною масою 12 т і більше, а якщо проекти концесійних доріг пройдуть успішно, тоді введення плати буде можливо застосовуватись і для легковиків. При цьому необхідно мати на увазі, що Директива № 99/62/EC закладає певні правила, яких необхідно дотримуватись країнам, що планують вводити оплату за користування певною інфраструктурою: мито стягується залежно від пройденої відстані та типу транспортного засобу; збір із користувача розраховується залежно від тривалості користування інфраструктурою з урахуванням екологічного класу транспортного засобу; і мито, і збір із користувача можуть установлюватися лише для користувачів магістралей або аналогічних магістралям багаторядних доріг, а також для користувачів мостів, тунелів і гірських перевалів; Директива не дозволяє установлювати одночасно мито і збір із користувача, разом з тим, мито може стягуватися у мережах, де вже установлені збори з користувачів мостів, тунелів і гірських перевалів.

Для імплементації цієї Директиви необхідно: розробити проект Закону щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України «Про автомобільні дороги», «Про дорожній рух», «Про автомобільний транспорт», «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо впровадження плати за проїзд великовантажними транспортними засобами автомобільними дорогами загального користування.

Мінінфраструктури вже розробило проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження плати за проїзд автомобілів для компенсації шкоди, завданої автомобільним дорогам загального користування». Для впровадження додаткової платні планується скористатися досвідом Білорусі з введення системи електронного збору плати за проїзд. Сьогодні, на думку експертів, доплата з фур загальною масою до 40 тонн має становити близько 3 грн./км зверху акцизу. При цьому, проект Закону має певні недоліки, так він не конкретизує, за які дороги буде справлятися плата, оскільки зазначено, що ця норма не застосовується для платних автомобільних доріг.

Хоча в Україні розроблена нормативно-правова база щодо стягнення платні за проїзд автомобільними дорогами, однак такі платні дороги поки що відсутні. Для України необхідно приведення автомобільних доріг до міжнародних стандартів та побудова нових швидкісних магістралей та автобанів на основі концесії. Вже неодноразово проводились спроби проведення концесійних проектів, але наразі жодний з них не мав успіху. Останній тендер на який подали заявки 2 компанії провалився, через невідповідність документів вимогам тендерної документації.

Після введення плати за проїзд один з головних чинників якісних доріг це буде концентрація зібраних коштів в Державному дорожньому фонді, який необхідно відновити у складі Спеціального фонду державного бюджету України.

загрузка...
Еще одна новость

Когда тебе мешают проехать. ВИДЕО

20.11.2015 г. в 13:57, from-ua

У велосипедистов и автомобилистов далеко не всегда складываются хорошие отношения. Это обусловлено тем фактом, что они обоюдно считают друг друга «обезьянами за рулем», просто «рули» разные. Тем не менее, водитель из этого видео явно не прав в данной ситуации, потому что припарковался прямо на велосипедной дорожке. Стоит заметить, что автомобилист еще хорошо отделался, учитывая, какого врага он себе нажил своей необдуманной парковкой.

Прочитать новость
И еще это можно почитать

Роботизована машина автоматично заготовляє ліс (відео)

20.11.2015 г. в 13:57, vistkar

На відео показано як працює нова машина Eco Log 590D, яка сама пилить дерева та перетворює їх на колоди, готові до відправлення на лісопилку дуже ефективним способом.

Прочитать новость
загрузка...
И кое-что еще!

Шри-Ланка для автомобилистов (ВИДЕО)

20.11.2015 г. в 13:57, vnews

Остров Шри-Ланка манит своей красотой многих туристов, но далеко не каждый знает о том, какие правила действуют здесь для автомобильного транспорта. Отметим, что побывав здесь хотя бы один раз, любой водитель станет значительно терпимее и сдержаннее. Движение на Шри-Ланке левостороннее, что уже вызывает некое неудобство. Но стоит к этому привыкнуть, как практически все остальные неудобства отходят на второй план. Также, интересно знать, что ездить на Шри-Ланке с украинскими правами категорически запрещено. Водитель должен иметь местное водительское удостоверение, стоимость которого около 30 долларов. Около 80% дорог на Шри-Ланке с идеальным асфальтным покрытием, а бензина дороже 20 гривен здесь просто не существует. Также, стоит отметить, что транспорт ездит относительно медленно, так как на дорогах острова довольно много транспорта типа велосипедов и не скоростных мотоциклов.

Прочитать новость

© 2013 AvtoVod
info@avtovod.org.ua

Закрыть
Нажмите «Нравится» и читайте автомобильные новости в Facebook!
Спасибо, я не хочу больше это видеть